طرز تهیه کیک یزدی

شنبه 15 شهريور 1399
10:22
احمد رضایی

طرز تهیه کیک یزدی:

کیک یزدی نوعی شیرینی بومی یزد در مرکز ایران است و بیشتر در خود استان یزد برای پذیرایی در مراسم مذهبی از آن استفاده می‌کنند.

مواد لازم در تهیه آن، تخم مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش شیرین، بیکینگ پودر، ماست یا شیر، هل و در صورت دلخواه مقداری کشمش و خلال پسته است.

کیک یزدی

مواد اولیه مورد نیاز برای کیک یزدی

روغن مایع :175 گرم

عسل:یک قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر :1 قاشق غذاخوری

پودر هل :یک و نیم قاشق غذاخوری

گلاب:3 قاشق غذاخوری

آرد سفید:300 گرم

تخم مرغ :3 عدد

شکر :200 گرم

ماست غلیظ :150 گرم

دستور پخت کیک یزدی ترد و خوشمزه

ابتدا همه مواد را از یک ساعت قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.بعد فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ ها را در ظرف مناسبی بشکنید و با همزن برقی چند دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شود.سپس شکر را به تخم مرغ ها اضافه کنید و هم بزنید تا کرم رنگ شوند.بعد روغن مایع را به مخلوط شکر و تخم مرغ کرم رنگ شده اضافه کنید و هم بزنید .

1. تخم مرغ‌ها را با شکر با تخم مرغ همزنی می‌زنیم تا کشدار و کرم مانند شود.

۲. جوش شیرین و بیکینگ پودر را در ماست حل کرده به تخم مرغ‌ها اضافه می‌کنیم.

۳. آرد الک شده و هل و در صورت تمایل نمک میوه (سدیم سیترات) را به مواد اضافه کرده مخلوط می‌کنیم.

بعد از کمی همزدن مخلوط ماست را هم اضافه کنید و با مواد میکس کنید. بعد ار مخلوط ماست به ترتیب گلاب ، هل و عسل را اضافه کرده و هم بزنید. دیوارهای ظرف را تمیز کنید . مخلوط آرد و بکینگ پودر را با هم الک کنید و کم کم در چند مرحله به مواد مخلوط کنید و با همزن به آرامی هم بزنید. مایع آماده شده را سریعا به مرحله بعدی که ریختن در داخل قالب است میبریم تا مایه کیک منتظر نماند .

۴. روغن مایع را با مواد مخلوط می‌کنیم.

۴. مایه را در قالب‌های کوچک چرب شده به اندازه دوسوم ظرفیت پر کنید. از این مقدار مواد می‌توان ۱۸ کیک کوچک یزدی تهیه کرد.

۵. هنگام گذاشتن در فر مواظب باشید که سینی فر کج نشود چون خمیر نسبتاً شل است و ممکن است مواد در یک طرف کاغذ روغنی جمع شوند. خمیر را در فری که از قبل در دمای ۱۸۰ درجه گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه می‌پزیم.

دستور تهیه شماره 2 :

مواد لازم برای تهیهٔ تقریباً یک کیلو کیک:

  1. تخم‌مرغ ۳ عدد
  2. شکر ۲۰۰ گرم
  3. ماست ۱۵۰ گرم
  4. روغن مایع ۱۷۵ گرم
  5. آرد سفید ۳۰۰ گرم
  6. بیکینگ پودر یک و نیم قاشق چایخوری
  7. هل سبز ساییده یک قاشق چایخوری
  • به غیر از مواد بالا ریختن یک قاشق سوپخوری گلاب باعث خوش طعم تر شدن شیرینی خواهد شد.

طرزتهیه:

۱. تخم مرغ‌ها را با شکر با تخم مرغ همزنی می‌زنیم تا کشدار و کرم مانند شود. ماست و روغن مایع را نیز افزوده با همزن مخلوط می‌کنیم.

۲. در ظرف دیگری آرد را با بیکینگ پودر و پودر هل مخلوط کرده، الک می‌کنیم. سپس بتدریج به مخلوط شکر و تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و با همزن هم می‌زنیم تا مواد خوب مخلوط شوند.

۳. کاغذهای مخصوص را داخل قالب‌های فلزی کیک یزدی یا قالب دوازه تایی مافین می‌گذاریم. از مواد تا دو سوم داخل قالب‌ها را پر می‌کنیم سپس قاشق یا کارد را در روغن مایع زده و در وسط کیک‌ها فرو کرده به شکل یک ضربدر خط ایجاد می‌کنیم.

۴. قالب‌های کوچک یزدی را در فری که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده است، به مدت ۲۰ دقیقه می‌پزیم تا روی کیک‌ها طلایی شود.

نکته: در برخی از دستورهای معروف به استاد رحیمی آمده که بعد از ریختن آرد، ۵ دقیقه مواد را با همزن بهم می‌زنیم اما از نظر اصولی زیاد بهم زدن کیک بعد از ریختن بیکینگ پودر و آرد باعث کم شدن پف کیک خواهد شد و بهتر است تا حدی بهم زد که مواد مخلوط شوند..

منبع :آشپزباشی


[ بازدید : 134 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آشپزخونه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]